Dėl vis dar vyraujančios sudėtingos COVID-19 pandeminės situacijos visame pasaulyje, 2021 m. pirmas ketvirtis Lietuvos oro uostams (LOU) vis dar buvo didelių iššūkių laikotarpis. Lyginant su 2020 m. paskutiniuoju ketvirčiu, buvo fiksuoti mažesni skrydžių, keleivių bei krovinių srautai. Visgi šis sąstingis kovo mėnesį ėmė trauktis – 2021 m. kovą fiksuotas tiek skrydžių, tiek keleivių, tiek krovinių srautų minimalus atsigavimas.
Šioje apžvalgoje skelbiami 2021 m. I ketvirčio Lietuvos oro uostų rezultatai, detaliau apžvelgiamos globalios rinkos tendencijos bei pateikiamos naujausios aviacijos sektoriaus prognozės.
I. Lietuvos oro uostų (LOU) rezultatai
II. Europos ir aplinkinių rinkų apžvalga
III. Globalios tendencijos ir prognozės
Lyginant 2021 m. pirmąjį ketvirtį su 2020 m. paskutiniuoju, žemiau esančiame infografike matomi mažesni keleivių (-14%) bei skrydžių (-23%) srautai.
Visgi šių metų kovo mėnesį LOU buvo jaučiamas keleivių suaktyvėjimas, lyginant su vasario mėnesiu – fiksuotas augantis skrydžių (+40%), keleivių (+48%) bei krovinių (+17%) srautas. Kovo mėnesio LOU keleivių srauto atsigavimas siekia 28% buvusio 2020 m. kovo lygio (palyginimui, vasarį buvo 9% 2020 m. lygio). Tam didžiausią įtaką darė užsakomųjų skrydžių srautas atostoginėmis kryptimis (Hurgada, Tenerifė, Šarm Aš Šeichas, Madeira) ir aukšti šių lėktuvų užpildymo rodikliai: vidutinis orlaivių užpildymas minėtomis kryptimis buvo beveik 80%.
Įžvalgos:
„ACI Europe“ (Airports council international) organizacija kiekvieną savaitę renka tarptautinių oro uostų duomenis analizei ir palyginimui. Žemiau pateiktame grafike matyti, kad Europos keleivinės aviacijos atsigavimas gana lėtas.
Lyginant skirtingas sausio - kovo mėnesio savaites, matoma, jog visos Europos vidurkis yra apie -82% keleivių srauto, lyginant su 2019 metų analogiškais laikotarpiais. Per pirmąjį 2021 m. ketvirtį Europos oro uostai prarado 445 milijonus keleivių, lyginant su 2019 m. Iš jų 390 milijonų prarasta ES/EEE/CH/UK rinkose.
„ACI Europe“ savaitinis keleivių srautų palyginimas:
Lietuvos oro uostai visą pirmąjį ketvirtį lenkia Rygos (RIX) ir Talino (TLL) oro uostus pervežtų keleivių skaičiumi. Ši vyraujanti tendencija tikėtina dėl skirtingo kelionių ribojimų taikymo minėtose šalyse bei augančios užsakomųjų skrydžių atostoginėmis kryptimis paklausos Lietuvos oro uostuose. Kovo mėnesio RIX keleivių srautas, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais, krito 91%, TLL - 68%, o LOU - 72%. Lyginant su vasario mėnesiu, sparčiausiai augo LOU (+48%).
Vyraujant neapibrėžtumui, kuriam įtaką daro COVID-19 pandemija, aviacijos srautų prognozės 2021 metais nuolat kinta. Remiantis 2021 m. vasarį paskelbta tarptautinės organizacijos „IATA“ (International Air Transport Association) bazine prognoze prognozuojama, kad 2021 m. paklausa pasaulyje viršys 2020 m. buvusią paklausą 50,4%. Ši prognozė reikštų, jog aviacijos sektorius per 2021 m. pasiektų 50,6% vidutinio mėnesinio keleivių srauto, buvusio 2019 m. Pesimistinis scenarijus - jei 2021 m. išliktų griežtesni keliavimo apribojimai (atsižvelgiant į plintančias COVID-19 atmainas), paklausos augimas, lyginant su 2020 m., gali apsiriboti 13%. Ši pesimistinė prognozė lemtų 38% vidutinio mėnesinio keleivių srauto atkūrimą, buvusio 2019 m.
Pasaulio oro uostų eismo prognozės rodo, kad šiais metais skrydžių apimtys sparčiausiai augs Azijos ir Ramiojo vandenyno, Lotynų Amerikos bei Karibų jūros regionuose. Jungtinių Amerikos Valstijų atsigavimas po COVID-19 pandemijos tęsiasi – gegužės mėnesį planuojama, jog šalyje vykdomų skrydžių pasiūlytų vietų skaičius sieks 76% buvusio 2019 m. gegužės mėnesio lygio.
Didžiausią vidaus rinką šiuo metu turi Kinija, kuri 2021 m. gegužę tikisi 26% viršyti 2019 m. gegužės mėnesį šalies viduje vykusių skrydžių pasiūlytų vietų skaičių. Vyraujanti paklausa pasaulinėse rinkose bei vykdoma COVID-19 prevencija (vakcinavimo tempais Europos Sąjunga nuo Jungtinių Amerikos Valstijų atsilieka apie 6 savaites) leidžia panašius srautus prognozuoti ir Europoje. Tikima, jog Europos vidaus rinkoje pasiūlytų vietų skaičius gegužę gali siekti 68% buvusio 2019 m. gegužės mėnesio lygio.
„ACI Europe“ kovo mėnesio pabaigoje paskelbtoje analizėje teigia, jog iki 2021 m. pabaigos keleivių skaičiaus kritimas, lyginant su 2019 m., sieks 43,6%. Pirmasis 2021 m. ketvirtis pasaulyje neparodė stiprių atsigavimo ženklų, tad antrajame ketvirtyje srauto praradimas gali siekti apie 56,8%. Greitesnis keleivių skaičiaus augimas tikėtinas trečiajame bei ketvirtajame 2021 m. ketvirčiuose. Greitesniam atsistatymui įtaką daryti turėtų vis didesnis pasiskiepijusių žmonių kiekis bei palaipsniui laisvinami kelionių apribojimai. Kalbant apie Europos srautų prognozes, „ACI Europe“ teigia, kad Europa ir toliau išliks labiausiai paveiktu regionu, kalbant apie keleivinės aviacijos sektorių.
„Eurocontrol“ antrojo ketvirčio prognozė gana panaši į „ACI Europe“ nurodytą prognozę Europoje, tad antroje pavasario pusėje ir vasaros pradžioje gali būti laukiamas spartesnis srautų atsigavimas.