Leisti

Dėl vis dar vyraujančios sudėtingos COVID-19 pandeminės situacijos visame pasaulyje, 2021 m. pirmas ketvirtis Lietuvos oro uostams (LOU) vis dar buvo didelių iššūkių laikotarpis. Lyginant su 2020 m. paskutiniuoju ketvirčiu, buvo fiksuoti mažesni skrydžių, keleivių bei krovinių srautai. Visgi šis sąstingis kovo mėnesį ėmė trauktis – 2021 m. kovą fiksuotas tiek skrydžių, tiek keleivių, tiek krovinių srautų minimalus atsigavimas

Šioje apžvalgoje skelbiami 2021 m. I ketvirčio Lietuvos oro uostų rezultatai, detaliau apžvelgiamos globalios rinkos tendencijos bei pateikiamos naujausios aviacijos sektoriaus prognozės.

I. Lietuvos oro uostų (LOU) rezultatai

II. Europos ir aplinkinių rinkų apžvalga

III. Globalios tendencijos ir prognozės 

IV. Įdomūs faktai

I. Lietuvos oro uostų (LOU) rezultatai  

Lyginant 2021 m. pirmąjį ketvirtį su 2020 m. paskutiniuoju, žemiau esančiame infografike matomi mažesni keleivių (-14%) bei skrydžių (-23%) srautai.

Visgi šių metų kovo mėnesį LOU buvo jaučiamas keleivių suaktyvėjimas, lyginant su vasario mėnesiu – fiksuotas augantis skrydžių (+40%), keleivių (+48%) bei krovinių (+17%) srautas. Kovo mėnesio LOU keleivių srauto atsigavimas siekia 28% buvusio 2020 m. kovo lygio (palyginimui, vasarį buvo 9% 2020 m. lygio). Tam didžiausią įtaką darė užsakomųjų skrydžių srautas atostoginėmis kryptimis (Hurgada, Tenerifė, Šarm Aš Šeichas, Madeira) ir aukšti šių lėktuvų užpildymo rodikliai: vidutinis orlaivių užpildymas minėtomis kryptimis buvo beveik 80%.

Įžvalgos:

  • 2021 m. I ketvirtį vidutinis lėktuvo užpildymas siekė 46%, kai 2020 m. IV ketvirtį, vidutinis lėktuvo užpildymas buvo 8% mažesnis ir siekė 38%. Dėl vis labiau augančios paklausos, š. m. II ketvirtį tikimasi toliau kylančio orlaivių užpildymo vidurkio.
  • Lyginant su 2020 m. IV ketvirčiu, 2021 m. I ketvirtį pasiūlytų vietų skaičius krito 36%. Taip įvyko dėl sumažėjusio aviakompanijų vykdomų maršrutų skaičiaus, kuriam didžiausią įtaką turėjo skirtingose šalyse taikomi griežti keliavimo ribojimai.
  • Vasarį, lyginant su sausiu, maršrutų skaičius drastiškai krito (-60%). Dėl griežtesnių apribojimų ir didėjančių pandemijos atvejų skaičiaus iš buvusių 52 krypčių liko 22. Tačiau kovo mėnesį krypčių skaičius vėl ėmė augti – kovą, lyginant su vasariu, atnaujinti skrydžiai 7 kryptimis: Alesundas, Bergenas, Birminghamas, Dortmundas, Londonas (Stanstedas), Miunchenas, Oslas (Gardermoen). Gegužę tikimasi atnaujinti 16 tiesioginių krypčių.
  • Didžiausią keleivių srautą LOU tinkle pervežė kompanija „Wizz Air“ (22%), o populiariausia reguliari kryptis buvo Frankfurtas (FRA), pagrindinė to priežastis - augantis jungiamųjų skrydžių srautas.
  • Kovą skrydžius atnaujino „Ukraine International Airlines“. Šis oro vežėjas paskutinį kartą maršrutu VNO-KBP skrydžius vykdė 2020 m. rugpjūtį. VNO-KBP kryptimi skrydžius šiuo metu vykdo trys oro bendrovės („Ryanair“, „Air Baltic“ bei „Ukraine International Airlines“), tad auganti maršruto paklausa skatina avialinijas didinti pasiūlą.
  • Šių metų kovą, lyginant su 2020 metų kovu, pervežtų krovinių skaičius augo 11% dėl medicininių priemonių gabenimo bei toliau augančios e-komercijos siuntų paklausos. Prognozuojame, jog panašios tendencijos laikysis ir antrąjį šių metų ketvirtį. 

II. Europos ir aplinkinių rinkų apžvalga

ACI Europe“ (Airports council international) organizacija kiekvieną savaitę renka tarptautinių oro uostų duomenis analizei ir palyginimui. Žemiau pateiktame grafike matyti, kad Europos keleivinės aviacijos atsigavimas gana lėtas. 

Lyginant skirtingas sausio - kovo mėnesio savaites, matoma, jog visos Europos vidurkis yra apie -82% keleivių srauto, lyginant su 2019 metų analogiškais laikotarpiais. Per pirmąjį 2021 m. ketvirtį Europos oro uostai prarado 445 milijonus keleivių, lyginant su 2019 m. Iš jų 390 milijonų prarasta ES/EEE/CH/UK rinkose. 
 

 

    „ACI Europe“ savaitinis keleivių srautų palyginimas:


 

Lietuvos oro uostai visą pirmąjį ketvirtį lenkia Rygos (RIX) ir Talino (TLL) oro uostus pervežtų keleivių skaičiumi. Ši vyraujanti tendencija tikėtina dėl skirtingo kelionių ribojimų taikymo minėtose šalyse bei augančios užsakomųjų skrydžių atostoginėmis kryptimis paklausos Lietuvos oro uostuose. Kovo mėnesio RIX keleivių srautas, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais, krito 91%, TLL - 68%, o LOU - 72%. Lyginant su vasario mėnesiu, sparčiausiai augo LOU (+48%).

 
 

III. Globalios tendencijos ir prognozės

Vyraujant neapibrėžtumui, kuriam įtaką daro COVID-19 pandemija, aviacijos srautų prognozės 2021 metais nuolat kinta. Remiantis 2021 m. vasarį paskelbta tarptautinės organizacijos „IATA(International Air Transport Association) bazine prognoze prognozuojama, kad 2021 m. paklausa pasaulyje viršys 2020 m. buvusią paklausą 50,4%. Ši prognozė reikštų, jog aviacijos sektorius per 2021 m. pasiektų 50,6% vidutinio mėnesinio keleivių srauto, buvusio 2019 m. Pesimistinis scenarijus - jei 2021 m. išliktų griežtesni keliavimo apribojimai (atsižvelgiant į plintančias COVID-19 atmainas), paklausos augimas, lyginant su 2020 m., gali apsiriboti 13%. Ši pesimistinė prognozė lemtų 38% vidutinio mėnesinio keleivių srauto atkūrimą, buvusio 2019 m. 

Pasaulio oro uostų eismo prognozės rodo, kad šiais metais skrydžių apimtys sparčiausiai augs Azijos ir Ramiojo vandenyno, Lotynų Amerikos bei Karibų jūros regionuose. Jungtinių Amerikos Valstijų atsigavimas po COVID-19 pandemijos tęsiasi – gegužės mėnesį planuojama, jog šalyje vykdomų skrydžių pasiūlytų vietų skaičius sieks 76% buvusio 2019 m. gegužės mėnesio lygio.

Didžiausią vidaus rinką šiuo metu turi Kinija, kuri 2021 m. gegužę tikisi 26% viršyti 2019 m. gegužės mėnesį šalies viduje vykusių skrydžių pasiūlytų vietų skaičių. Vyraujanti paklausa pasaulinėse rinkose bei vykdoma COVID-19 prevencija (vakcinavimo tempais Europos Sąjunga nuo Jungtinių Amerikos Valstijų atsilieka apie 6 savaites) leidžia panašius srautus prognozuoti ir Europoje. Tikima, jog Europos vidaus rinkoje pasiūlytų vietų skaičius gegužę gali siekti 68% buvusio 2019 m. gegužės mėnesio lygio.

„ACI Europe“ kovo mėnesio pabaigoje paskelbtoje analizėje teigia, jog iki 2021 m. pabaigos keleivių skaičiaus kritimas, lyginant su 2019 m., sieks 43,6%. Pirmasis 2021 m. ketvirtis pasaulyje neparodė stiprių atsigavimo ženklų, tad antrajame ketvirtyje srauto praradimas gali siekti apie 56,8%. Greitesnis keleivių skaičiaus augimas tikėtinas trečiajame bei ketvirtajame 2021 m. ketvirčiuose. Greitesniam atsistatymui įtaką daryti turėtų vis didesnis pasiskiepijusių žmonių kiekis bei palaipsniui laisvinami kelionių apribojimai. Kalbant apie Europos srautų prognozes, „ACI Europe“ teigia, kad Europa ir toliau išliks labiausiai paveiktu regionu, kalbant apie keleivinės aviacijos sektorių.

 
 

„Eurocontrol“ antrojo ketvirčio prognozė gana panaši į „ACI Europe“ nurodytą prognozę Europoje, tad antroje pavasario pusėje  ir vasaros pradžioje gali būti laukiamas spartesnis srautų atsigavimas.

 
 

IV. Įdomūs faktai

  • Vasarį Airijos orlaivių dažymo įmonė „MAAS Aviation“ Kauno oro uoste atidarė naują orlaivių dažymo angarą. Plačiau skaitykite čia.
  • „Rolls-Royce“ sėkmingai baigė elektra varomų orlaivių, kuriuos kuria pagal ACCEL technologiją, tyrimų programą.
  • Startuolis „Xwing“ kovo mėnesį atliko pirmąją autonominio skrydžio demonstraciją komerciniu krovininiu lėktuvu, valdomu „AutoFlight“ sistemos.
  • Kauno oro uoste nutūpė septyni JAV kariniai sraigtasparniai, vadinami juodaisiais vanagais („Black Hawk“) kuro papildymui.
  • Lietuvos aviacijos startuolis „Heston Airlines“ pristatė pirmąjį savo valdomą A320 orlaivį.
  • Kovo mėnesio pabaigoje „Boeing“ orlaivių užsakymų skaičius pakilo iki 787 - dėl oro linijų siekio sparčiau atsistatyti po pandemijos nuosmukio. Visgi, balandį aptiktos kelios gamyklinės problemos, susijusios su „Boeing 737 MAX“ energijos blokais. Tai privertė 16 operatorių laikinai sustabdyti „Boeing 737 MAX“ eksploataciją. Nepaisant šių nesklandumų, „Boeing“ planuoja iki 2022 m. pradžios palaipsniui didinti „Boeing 737 MAX“ gamybą iki 31 orlaivio per mėnesį, kas padėtų pagerinti vežėjų plėtros galimybes.
  • Kovą „Singapore Airlines“ (SIA) tapo pirmąja aviakompanija pasaulyje, išbandžiusia „IATA Travel Pass“ mobiliąją programėlę keleiviams, keliaujantiems į vieną pusę maršrutu Singapūras (SIN) - Londonas (LHR). Daugiau informacijos apie „IATA Travel Pass“ galite rasti čia.
Paskutinė atnaujinimo data: 2021 04 30
Atgal